יובל (פג’) שמואלביץ, סמנכ”ל בכיר בחברת Waze: “פעילויות השיווק שלנו בוצעו באופן ויראלי ברשתות החברתיות, בשיתופי פעולה ועשרות מפגשים בשנה ברחבי העולם עם נציגי המשתמשים” | גלית שפיר
שנת 2012 הייתה השנה המשמעותית ביותר עבור חברת Waze, שאז כבר הייתה פעילה במשך 4 שנים ועם מיליוני משתמשים ברחבי העולם. לאחר תקופה ארוכה של שמועות, הכריזה חברת אפל על שירות ניווט חדש שיתחרה בגוגל, וכ-100 מיליון איש הצטרפו לתוכנה החדשה. לאור התפתחויות אלו, התעורר חשש כבד בקרב מייסדי Waze לעתידה של החברה. אלא ששלושה חודשים לאחר מכן, חלה תפנית שאף אחד לא ציפה לה: שורת תקלות בשירות אפל הביאה את המנכ”ל טים קוק לפרסם מכתב התנצלות, והמלצה להשתמש באלטרנטיבות אחרות – בהן של אפליקציית Waze.
“ברגע שמנכ”ל אפל המליץ על Waze בשורה אחת עם מיקרוסופט (אפליקציית BING) וחברת AOL (אפליקציית MapQuest) – הבנו שעשינו את זה”, כך מתאר יובל (פג’) שמואלביץ, סמנכ”ל בכיר ב-Waze, שמלווה את החברה מימיה הראשונים.
שבע שנים בלבד חלפו מהרגע שבו אהוד שבתאי הקים בביתו מיזם למיפוי ישראל, ועד שחברת גוגל רכשה את החברה בלמעלה ממיליארד דולר – הסכום הגבוה ביותר ששולם עד היום לרכישת חברה שמפתחת יישום סלולארי. הריאיון עם שמואלביץ נערך ימים ספורים לאחר חזרתו ממפגש עם נציגי קהילת המשתמשים ממדינות מזרח אסיה (תאילנד, מלזיה, אינדונזיה, סינגפור ואחרות).
לא מדובר במפגש יוצא דופן, אלא חלק ממדיניות החברה שמקיימת ותומכת בכ-60 מפגשים כאלו בשנה ברחבי העולם. החברה מקיימת אחת לשנה כנס גדול גם בישראל, ובמסגרתו נערכים ימי עיון ודיונים בין נציגי המשתמשים לבין המפתחים, לצורך קבלת משוב ושיפור האפליקציה.
באילו שיטות שיווק השתמשתם על-מנת לצור בסיס משתמשים?
“מעבר לאירוע השקה ראשוני עם גורמי תקשורת בארץ, לא השקענו בפרסום או בשלטי חוצות. מרבית הפעילות שלנו התרחשה ברשתות החברתיות Facebook ו-Twitter, ביצירת שיתופי פעולה כדוגמת ציי רכב, ובקשר ישיר עם המשתמשים המובילים שלנו”.
מהו המהלך המשמעותי שביצעתם, שסייע להגדיל את מספר המשתמשים מאלפים ספורים לעשרות אלפים?
“ב-2008, זמן קצר אחרי שהוקמה חברת Waze, קיבלנו את החלטה לתמוך אך ורק בטלפונים ניידים אשר מחוברים לרשת האינטרנט הסלולרית. זאת, בהתאם לחזון שלנו שבו לכל משתמש יש חלק בפעילות האפליקציה – בין אם באופן פסיבי כאשר התוכנה אוספת מידע על מהירות וכיוון הנסיעה, ובין אם בצורה אקטיבית באמצעות דיווחי משתמשים על תאונות, פקקים, חסימות כבישים וכדומה”.
ב-2009, שנה בלבד לאחר הקמת החברה, הוחלט על הרחבת הפעילות מעבר לים וארה”ב נבחרה ליעד הראשון. שמונה שנים עברו מאז, וכיום החברה פעילה בלמעלה מ-110 מדינות ועם 90 מיליון משתמשים.
איך הצלחתם לגייס את הלקוחות הראשונים שלכם מחוץ לישראל?
“שיטת העבודה שלנו הייתה דומה לדרך שבה פעלנו בישראל. בשלב הראשון, נפגשנו עם הבלוגרים הטכנולוגיים המובילים באזור הסיליקון ואלי, והיינו זמינים עבורם בכול עת להדגמות, שאלות ועדכונים. עם הזמן, הם החלו לצרף את האפליקציה שלנו לכתבות שערכו השוואה בין תוכנות הניווט השונות, והמידע הופץ ברשתות החברתיות ובאתרים טכנולוגיים נוספים בעולם. במקביל, היינו בקשר רציף עם ראשוני המשתמשים שהיו פרושים בכול רחבי ארה”ב, ואשר בעצם עזרו להפיץ את הבשורה של Waze כאפליקציית ניווט חברתית המבוססת על חוכמת ההמונים.
“אחד האירועים המשמעותיים והמכוננים עבורנו התרחש ב-2011. עבודות תשתית שבוצעו בלוס אנג’לס הובילו לסגירת כבישים מרכזיים בעיר למשך 53 שעות. יזמנו שיתוף פעולה עם רשת הטלוויזיה ABC7 והעברנו להם באולפן, בשידור חי שנמשך למעלה מ-48 שעות, עדכונים שוטפים על מצב הפקקים. לאור החשיפה הרבה וההצלחה במדיום הטלוויזיוני, הרחבנו את שיתופי הפעולה עם רשתות טלוויזיה נוספות כך שכיום אנו נצפים בתוכניות חדשות ובדיווחי תנועה בכ-200 תחנות טלוויזיה מובילות ברחבי העולם”.
מהן התוכניות שלכם לעתיד?
“הדבר הבא מבחינתנו הוא שירות ‘ווייז קארפול’ לנסיעה משותפת, שיחבר בין אנשים שנוסעים במסלולים דומים במטרה לצמצם את מספר הרכבים על הכבישים ולפתור את בעיית הפקקים. כמות המכוניות בכבישים גדלה באופן מהיר אשר קצב פיתוח התשתיות איננו מסוגל לעמוד בו, ולכן יש צורך בשינוי תרבות הנהיגה שברובה מתבצעת על-ידי הנהג לבד במכוניתו”.
מהי ההמלצה שלך ליזמים?
“להפוך רעיון להצלחה עולמית זהו תהליך ארוך שמתנהל כמו ‘רכבת הרים’ עם לא מעט משברים. התהליך הינו שילוב של עבודה קשה, מוצר בעל ערך למשתמשים, חשיבה מחוץ לקופסה, הקשבה מתמדת לציבור המשתמשים – וגם לא מעט מזל. בנוסף לכך, חשוב ליצור DNA של החברה ותרבות ארגונית תואמת, דבר שצוות המייסדים השכיל לעשות מיומה הראשון של Waze”.
יובל (פג’) שמואלביץ
תפקיד: סמנכ”ל בכיר בחברת Waze
השכלה: בוגר תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב ובוגר תואר שני במנהל עסקים למנהלים
תפקידים קודמים: 17 שנים בחברת קומברס במגוון תפקידי פיתוח וניהול.
המאמר לקוח מתוך מגזין 2020 שהופק בשיתוף דה מרקר
מעבר למגזין המלא