Metanoia – רואים את הנולד

מציאות מדומה בעולם הנדל"ן: מיכאל רזניק, לשעבר יועץ שר הבינוי והשיכון, יצר באמצעות טכנולוגיית ה-VR כלי שיווקי מהפכני – סיור וירטואלי במבנה על-בסיס תוכניתו האדריכלית. כעת יכול יזם הנדל"ן להציע ללקוח לסייר בביתו העתידי זמן רב לפני בנייתו בפועל | יובל גמליאל

 

תחום ה-VR (מציאות מדומה) מוכר לרובנו מתחום הגיימינג, עם שחקנים המרכיבים משקפי VR מיוחדות שמכניסות אותם מוחשית לעולם המשחק. אך לא מדובר רק במשחקים: על-פי התחזיות בענף ההייטק, טכנולוגית ה-VR תוטמע בעתיד הקרוב בתחומים רבים בחיינו כגון שיעורים והדרכה, סימולציה ובחינות, סיורים וירטואליים ועוד, ומפתחים רבים עמלים על הרחבת השימושים למגוון תחומים נוספים.
מי שלקח את הדברים צעד קדימה והחליט לא להמתין, ולהטמיע את הכלי העתידני בשוק שנחשב למסורתי ומקובע הוא מיכאל רזניק, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ 'מטנויה' (Metanoia – התפכחות, ביוונית) המפתח כלי מציאות מדומה עבור עולם הנדל"ן. את הקמת החברה הגה רזניק, המגיע מתחום השיווק והנדל"ן, כאשר שימש כיועץ לשר הבינוי והשיכון הנוכחי, יואב גלנט. "במהלך עבודתי עם השר", הוא מספר, "זיהיתי בסיורים שערכנו בשטח נקודת-כשל שיווקית במאמצי היזמים למכור דירות לקונים או בשכנוע ראשי ערים בחתימה על הסכמי הגג.

"הבעיה המהותית הייתה שהתוכנית התיאורטית על מה שהולך להיבנות, הצריכה מצד הרוכשים או ראשי הרשויות דמיון מפותח במיוחד כיצד הדברים ייראו בפועל, לפרטי פרטים. במקרה הטוב, כל מה שהיה להם מול העיניים היה הדמיות כלליות ברמה לא גבוהה. הדבר גרם לא אחת להימנעות מחתימה על חוזים. לאחר ששמתי לב שנקודת-הכשל הזו מהותית ומשמעותית בעולם הנדל"ן, החלטתי לייצר פתרון אולטימטיבי בדמות כלי הדמיה מוחשי וחי, שישמש כלי שיווקי מהמעלה הראשונה עבור היזמים".
ההחלטה נפלה לפני כ-3 שנים, ורזניק חבר למומחים מתחום המציאות המדומה שהתלהבו מהרעיון אותו הציג. משהסתיימה בשלהי 2016 העבודה על פיתוח המערכת – תוכנה מתקדמת לסיור וירטואלי במבנים, הנבנית על-בסיס התוכנית האדריכלית – יצא המוצר לשוק וכבר מראשיתו הסתמן ככלי מהפכני בעולם הנדל"ן.
"החידוש הגדול בכלי שלנו הוא שהיזם או איש השיווק של החברה יכולים להניח בצד את התוכנית האדריכלית ואת ההדמיות היפות, ולהציע לרוכש הפוטנציאלי לערוך סיור כמעט מוחשי בנכס, זמן רב לפני שהוא נבנה. הלקוחות מתלהבים מאוד מהסיור הווירטואלי החי. הם יכולים במהלכו להחליף צבעים, רצפות, אריחים, חיפויים וכדומה, ולראות כיצד תיראה הדירה העתידית שלהם לפרטי פרטים, ברמה של פיזור שקעי החשמל".

איך צופים בסיור הווירטואלי?
"ניתן לעשות זאת בשתי דרכים : באמצעות משקפי VR או בצורה הפשוטה ביותר של צפייה במסך ה-PC ותזוזה עם העכבר. בעיניי, הצורה השנייה היא הנכונה יותר כי כחלק מהאסטרטגיה שלנו החלטנו לפתח מוצר שיהיה הנוח והפשוט ביותר לתפעול עבור הלקוחות, וזה קורה עם מסך המחשב האישי".
אפשר לעשות בתוכנה שימושים נוספים?
"בהחלט. התוכנה מהווה לא רק כלי שיווקי אלא כלי הנדסי לכל דבר. יש יזמים שעושים שינויים בתוכנית האדריכלית, לאחר שהם רואים כיצד הדברים ייראו בפועל באמצעות התוכנה. אחת ההשלכות החשובות מכך, היא מניעת ליקויי בנייה שתיקונם היה עולה ליזם בכסף רב. כמו כן, המוצר מעניק יתרון נוסף ליזמים בכך שהוא בונה אמינות בעיני הלקוחות. כשהלקוחות יושבים עם התוכנית האדריכלית ותוכנית עיצוב הפנים של הדירה, ורואים באמצעות התוכנה כיצד הדירה תיראה בצורה מוחשית, הם מרגישים שהכל בטוח ושאין להם מה לדאוג".
השאיפה: חינוך שוק

קצת יותר משנה מאז הקמתה, רשומה מטנויה כיום כחברה בינלאומית בתחום ה-VR לנדל"ן ונחשבת לשנייה בגודלה בעולם בתחום זה. לחברה לקוחות רבים ברחבי הגלובוס, בין השאר בארה"ב, סין, קנדה, אוסטרליה וברזיל – מדינות המתאפיינות בתנופת בנייה משמעותית. חלק הארי של לקוחות החברה הם יזמי נדל"ן, שבחדרי המכירה שלהם מציגים את ההדמיה הווירטואלית החיה והדינמית של החברה. כמו כן, הכלי מיועד לאדריכלים ומעצבי פנים.
בחברה, שמשרדי המטה שלה ברמת גן, מועסקים כיום 22 עובדים – אנשי קוד VR לצד מעצבי פנים. "שילוב של עובדים מעולמות תוכן שונים כל-כך כמו אנשי הייטק קלאסיים לצד מעצבי פנים, רוחניים משהו, מעניק לחברה נופך אחר בעולם הסטארט-אפים", אומר רזניק.

העובדה כי מטנויה הוציאה לשוק מוצר מהפכני בתחומה, מהווה הדבר חרב פיפיות עבורה. מצד אחד, כחברה חלוצה בתחום, היקף הלקוחות הפוטנציאלי שלה עצום בגודלו, ועל כך יעידו הפריצה והפריסה המשמעותיים. מצד שני, על החברה להשקיע בחינוך השוק לשימוש במוצר, מה שלא קורה בשווקים עם מוצרים קיימים.
"באופן אירוני, הייתי שמח אילו היו לנו יותר מתחרים בשוק", מציין רזניק, "חינוך שוק הוא תמיד שלב קשה יותר בחיי חברה, אבל אני שמח לומר שיש כיום יותר פתיחות למה שאנחנו עושים. עם הזמן צמחו לנו מספר מתחרים, ועיקר עבודתנו כעת היא למקסם את הפרמטרים של איכות המוצר והשירות שאותו אנו מעניקים. אלו הם הערכים המוספים שלנו".

איך מבצעים שיווק לפיתוח שהוא ייחודי מסוגו?
"בגלל שהכלי עצמו הוא שיווקי-מכירתי, קל לנו יחסית להסביר את יתרונות השימוש בו ליזמי נדל"ן שמתעניינים".

מהו החזון העסקי שלכם?
"ראשית, להטמיע את כלי ה-VR ככלי פשוט ונוח לתפעול בעולם שיווק הנדל"ן, כך שבעוד עשור תהפוך התוכנה להליך סטנדרטי בשיווק ובמכירת דירות. שנית, להמשיך ולהתרחב, ולשם כך יש לנו כבר כיום חברות-בת בעולם. המטרה היא להציע את השירות שלנו לכל מקום שבו יש תנופת בנייה, ואנו צופים כי מגמת הצמיחה שלנו תגדל משמעותית".

 

המאמר לקוח מתוך מגזין 2020 שהופק בשיתוף דה מרקר
מעבר למגזין המלא