EBAY – בינה מלאכותית במסחר המקוון

בקרוב: ממשק חדש ב-eBay יסייע למוכרים בסקרי שוק ובחישוב התמחיר הנכון בכל מדינה. בעתיד: כל קיר זכוכית שקוף יהפוך למסך מגע שבאמצעותו יבוצעו הרכישות. אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל: "הישראלים יודעים לנצל הזדמנויות" | גלית שפיר

תארו לכם עולם שבו על מפתן דלתכם תחכה לכם חבילה עם כל המוצרים האהובים שבדיוק אזלו לכם, כל אחד מחנות אחרת, מבלי שאפילו ביצעתם את ההזמנה. איך זה יקרה בפועל? את רשימת הקניות ירכיבו המקרר ועצמים בבית, שיידעו לזהות חוסר של מוצרי צריכה בסיסיים, ואילו המשלוח יבוצע על-ידי חברת שילוח שתאסוף את המוצרים מהחנויות השונות ותביא אותם אלינו בחבילה אחת.
עולם הצרכנות החדש יקצר באופן משמעותי את משך הזמן שבין הרצון לבין המימוש, ויתופעל כולו באמצעות מערכות של בינה מלאכותית שילמדו את הרגלי הצריכה של הלקוח, ויידעו להתאים לכל אחד את סל הקניות באופן פרסונלי.
על-פי כל התחזיות, כך בדיוק ייראה העולם בעוד פחות מדור. כבר כיום יש בישראל ובעולם עשרות חברות סטארט-אפ שמשקיעות משאבים בפיתוח של מוצרי ה-IoT. אחת החברות שמובילות את תחום המחקר בנושא היא חברת eBay, שהקימה בשנת 2012 את 'מעבדת קמפבל – מעבדת החדשנות לתחום הקמעונאות' בעיר סן חוזה שבקליפורניה ובערים נוספות בעולם, גם בישראל.
"שנת 2017 הייתה שנת מפנה מהותית בתרבות הצריכה בישראל", אומר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל, בראיון שערכנו עימו במשרדי החברה בנתניה. "הישראלים רכשו באינטרנט בשנה האחרונה מוצרים בסכום כולל של 14 מיליארד שקל – מספר שיא של כל הזמנים!.

"תופעה נוספת שהולכת וצוברת תאוצה היא טשטוש הגבולות בין עולם הקניות הפיזי לדיגיטלי, שהגיע לשיאו בחודש נובמבר האחרון כאשר החנויות בקניונים הצטרפו לחגיגת ההנחות של ה-Black Friday, שהפך בשנים האחרונות ליום הקנייה המקוון הגדול בעולם".
אילו שינויים חלו בהרגלי הצריכה של הישראלים בעשור האחרון?
"כשהמסחר האלקטרוני נכנס לישראל לפני כעשור, הציבור רכש בעיקר קופונים ומוצרים זולים בדולרים בודדים כגון ספרים, דיסקים, כיסויים לסמארטפונים ועוד. המפנה חל בשנת 2011, שבה פרצה לחיינו המחאה החברתית והעלתה את המודעות ליוקר המחיה. תוך 5 השנים בלבד צמח ב-660% מספר החבילות שהגיעו לישראל. כיום הישראלי הממוצע רוכש ברשת לפחות 3 מוצרים בחודש, ב-68 דולר בממוצע בכל קנייה, והסכום הכולל שנחסך מסך הקניות הללו שווה בסופו של דבר למשכורת אחת בשנה.
"כמו כן, שמנו לב גם לשינויים בהרגלי הקנייה. הקניות הן פחות אימפולסיביות, הן מתוכננות מראש לאחר סקר שוק מקיף שכולל גם ביקור פיזי בחנויות, ומחצית מהעסקאות מבוצעות דרך המובייל. המוצרים הפופולריים כיום הם סמארטפונים, טאבלטים, אוזניות ומוצרי אופנה".

מהו השוני בהרגלי הצריכה של הישראלים בהשוואה למדינות המערב?

"ישראל היא בין 15 המדינות המובילות בעולם בתחום המסחר המקוון. הסיבות להבדלים הן יוקר המחיה בישראל והתכונה של הישראלים שיודעים לנצל הזדמנויות. מנתונים שאספנו עולה כי אחד מכל תשעה ישראלים קונה ב-eBay, לעומת אחד מכל 5,000 בארה"ב. 93% מהישראלים רוכשים לפחות מוצר אחד ברשת, ורק בשנה האחרונה הגיעו מחו"ל לישראל 70 מיליון חבילות שכללו בין היתר 600,000 שמלות ו-700,000 חלקי חילוף לרכב".
כשענף ה-e-Commerce (המסחר האלקטרוני) נכנס לחיינו לפני 22 שנים, שתי החברות החלוצות בתחום היו אמזון ו-eBay. זו האחרונה מציעה כיום 1.1 מיליארד פריטים למכירה בכל רגע נתון, ומאגדת 170 מיליון קונים ו-30 מיליון מוכרים – מתוכם 35,000 ישראלים שפועלים ב-50 מדינות ברחבי העולם.
מה נדרש מהמוכר ברשת על-מנת ליצור בולטות בעידן החדש?
״מכירה ברשת היא מקצוע לכל דבר, ודורשת לא רק בנייה של עמוד מכירה אלא גם תכנון נכון של סל המוצרים שמהווים הזדמנות עסקית – מוצרים בביקוש עם מחסור בהיצע. בנוסף, היא דורשת בנייה של מוניטין באמצעות מערך לוגיסטי, ושירות לקוחות שתואם את הצרכים של קהל היעד שמחפש מענה מהיר ואפשרות להחזרת מוצרים תוך 90 יום, במקום 14 יום בחנויות הפיזיות".
עד שנת 2010 היה עיקר פעילותה של חברת eBay בחיבור בין ציבור הקונים למוכרים. בשנים האחרונות גייסה החברה אלפי עובדים שתפקידם לדאוג לתקינות הליך המסחר. כמו כן, מושקעים משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בשילוב Big Data ובינה מלאכותית, במטרה לשפר את תהליך החיפוש שיתאים את התוצאות באופן אישי לכל אחד על-פי העדפותיו.
בשנים האחרונות, כחלק מהאסטרטגיה שלה להוביל את תחום החדשנות בענף הקמעונאות, רכשה eBay שש חברות טכנולוגיות ישראליות בהשקעה של מאות מיליוני דולרים.

אילו מוצרים חדשים ייכנסו בשנה הקרובה?

״עבור ציבור הקונים, אנחנו מתכננים להשיק פלטפורמה שתוכל לחבר בין תמונת הפריט ובין עמוד המכירה הרלוונטי. עבור ציבור המוכרים, נעלה ממשק חדש שיסייע בסקרי שוק ובחישוב התמחיר הנכון בכל מדינה״.

מהי המגמה הצפויה בתחום הקמעונאות?

"כבר היום אנחנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של חנויות שנסגרות והופכות לממשק דיגיטלי חדש. בעתיד הרחוק יותר, כל קיר זכוכית שקוף – כולל חלונות ברכב – יהפוך למסך מגע שבאמצעותו נוכל לבצע את הרכישות. מדובר בטכנולוגיות שנמצאות כבר עכשיו בפיתוח".

 

המאמר לקוח מתוך מגזין 2020 שהופק בשיתוף דה מרקר
מעבר למגזין המלא